Cyklisté jsou nadějí Přerova

Dopravní guláš u sokolovny
Dopravní guláš u sokolovny vyžaduje brzké přehodnocení. Naznačena trasa cyklisty směřujícího z centra kolem bazénu třeba na Předmostí. Zkuste na místě chvíli pozorovat, kolik cyklistů v obou směrech jede touto šikanou a kolik to „střihne“ rovně?

Koalici Společně pro Přerov se podařilo po opakovaných interpelacích docílit naplňování cyklistické Uherskohradišťské charty. Byl jmenován cyklokoordinátor (pan Janalík z odboru koncepce a strategického rozvoje) a ustanovena skupina pro cyklistickou dopravu. Bohužel o tomto zásadním kroku zatím média mlčí.

Věděli jste, že na jedno standardní parkovací místo pro auto vejde deset kol? Věděli jste, že na vzdálenost 4-5 km ve městě, v Přerově obzvláště, je kolo nejrychlejším dopravním prostředkem? Víte, že dle studie Vídeňské univerzity BOKU je společenský ekonomický přínos jednoho kilometru ujetého městem na kole 81,47 eurocentů, zatímco řidič automobilu z veřejných rozpočtů každým kilometrem ubírá 4,55 eurocentů? Cyklisté mohou být nadějí Přerova a pro Přerovany! Jen je třeba poskytnout ty správné podmínky…

Ztratilo se hodně času, ale nakonec…

Po více než rok trvající bezradnosti radních byl v prosinci loňského roku jmenován cyklokoordinátor a pracovní skupina pro cyklodopravu, což je krokem jistě pozitivním, žel téměř jediným. Doufejme ale, že se většinu podnětů, které Společně pro Přerov dlouhodobě podporuje, podaří uskutečnit. Jsou to nízkonákladová, prakticky hned proveditelná, ale přesto velmi přínosná opatření pro zlepšení podmínek denního ježdění na kole. Třeba takové, dnes už i v Česku celkem běžné, cykloobousměrky tam, kde je to prostorově možné. Nebo solidní stojany na kola, zákazy vjezdu jen motoristům, otevření pěší zóny pro cyklisty, předsunuté stop čáry a mnohá další.

Ruku v ruce s tím však musí jít také vzdělávání o právech a povinostech cyklistů i motoristů, a to už od školek až po univerzity třetího věku.

Světlé zítřky v dáli?

Cykloskupina má před sebou ale mnohem více práce. Tou hlavní bude zásadní revize/tvorba městské cyklostrategie. Skupina by spolu s cyklokoordinátorem měla také nahlédnout do každé připravované městské investice a dbát na to, aby bylo myšleno také na cyklisty. Nemusel by pak vznikout takový dopravní guláš, jako Tyršově mostě u sokolovny: cyklista jedoucí z města dvakrát „pohodlně“ zahne pod pravým úhlem, aby mohl po překonání silnice vjet bezpečně do protisměru…

Jsme rádi, že se cyklistické ledy začínají roztávat a činnost pracovní skupiny podporujeme. Budete-li mít k městské cyklistice nějaké připomínky či nápady, neváhejte kontaktovat nás, nebo ještě lépe městského cyklokoordinátora, pana magistra Jiřího Janalíka z magistrátu.

Ing. arch. Jan Horký
Společně pro Přerov


Publikováno v Přerovských listech 3/2013

Komentáře

x

Autor: admin